fot. Karolina Hachem
I have been sewing patchwork since 2017. It started with the desire to sew a patchwork blanket for the bed. Since the first independent steps did not bring satisfactory results, I signed up for a course. During one of the classes, I learned the application technique. It immediately became clear that this was something for me. I found it easy to work with this technique. At home, I started experimenting and after several attempts, I came to the conclusion that this technique could be used to make a portrait. And so my first patchwork portrait was created - “Ula”. I sewed it for the contest.
Art Quilt, as it is referred to, is for me a combination of painting and sewing. After preparing the design on paper, the “painting” part comes, which consists in selecting fabrics. You have to find each color you need in the fabric, cut it to the shape you need - this is definitely more difficult than mixing paints on a palette. This is the stage in which the canvass of the work is created. The second extremely artistic part of the project is sewing, quilting and embroidering the work. At this stage, the details of the portrait that determine its character are created. This is the final outlining of the lines.
In my works I use used fabrics - from clothes and other usable fabrics. On the one hand, this is a use of resources in accordance with the principle of “zero waste” - it's a shame to throw away when you can use. On the other hand, it's hard to find as many colors and textures as you can find among industrially sewn clothes in stores.
Sometimes I dye fabrics, but I don't do it for a specific project, but treat it as a creative adventure. I am constantly looking for new techniques, improvising, combining, mixing - so I can never predict the results of dyeing.
Sewing art quilts is a huge adventure that combines many other artistic disciplines.
I fell in love with sewing art fabrics when I was already at a rather mature age. I decided to supplement my enthusiasm and creativity with additional training. I learned not only things directly related to sewing but also related disciplines that develop my sensitivity and allow me to grow artistically.
Patchworkiem zajmuję się od 2017. Zaczęło się od chęci uszycia patchworkowego pledu na łóżko. Ponieważ pierwsze samodzielne kroki nie przyniosły zadowalających efektów zapisałam się na kurs. Podczas jednych z zajęć, poznałam technikę aplikacji. Od razu okazało się, że jest to coś dla mnie. Łatwo mi się w tej technice pracowało. W domu zaczęłam eksperymentować i po kilku próbach, doszłam do wniosku, że można by tę technikę wykorzystać do zrobienia portretu. I tak powstał mój pierwszy patchworkowy portret - “Ula”. Uszyłam go na konkurs “Pomarańczowo Mi”.
Patchwork Artystyczny (Art Quilt), bo o nim mowa, jest dla mnie połączeniem malarstwa i szycia. Po przygotowaniu projektu na papierze następuje “malarska” część polegająca na dobieraniu tkanin. Każdy potrzebny kolor trzeba odnaleźć w tkaninie, przyciąć go do potrzebnego kształtu - jest to zdecydowanie trudniejsze niż mieszanie farb na palecie. Jest to etap w którym tworzona jest kanwa pracy. Drugą niezwykle artystyczną częścią projektu jest przyszywanie, pikowanie i haftowanie pracy. Na tym etapie powstają szczegóły portretu decydujące o jego charakterze. Jest to ostateczne nakreślenie linii.
W swoich pracach wykorzystuję używane tkaniny - z ubrań oraz innych tkanin użytkowych. Z jednej strony jest to wykorzystanie zasobów zgodnie z zasadą “zero waste” - szkoda wyrzucać skoro można wykorzystać. Z drugiej strony trudno w sklepach znaleźć tyle kolorów i faktur ile można znaleźć wśród przemysłowo szytych ubrań.
Czasami farbuję tkaniny lecz nie robię tego pod konkretny projekt lecz traktuję jako przygodę twórczą. Ciągle szukam nowych technik, improwizuję, łączę, mieszam - w związku z czym nigdy nie jestem w stanie przewidzieć efektów farbowania.
Szycie art quiltów to ogromna przygoda, która łączy w sobie wiele innych dyscyplin artystycznych.
W szyciu tkanin artystycznych zakochałam się gdy już byłam w dość dojrzałym wieku. Swój zapał i kreatywność postanowiłam uzupełnić dodatkowymi szkoleniami. Uczyłam się nie tylko rzeczy bezpośrednio związanych z szyciem ale również z dyscyplin pokrewnych, które rozwijają moją wrażliwość i pozwalają rozwijać się artystycznie.
Kursy i szkolenia
Kursy z zakresu krawiectwa 2020-2021
Kursy w Niepublicznej Placówce Kształcenia Ustawicznego ultraMaszyna w Warszawie:
"Kurs konstrukcji i szycia bielizny" 24h
"Kurs konstrukcji i modelowania odzieży damskiej lekkiej" 60h
"Kurs szycia ramoneski z podszewką" 20h
"Kurs szycia dla średnio zaawansowanych" 50h
"Wakacyjny kurs szycia dla początkujących" 40h
Kursy z zakresu tkaniny artystycznej 2013-2022
Przez ostatnie lata uczestniczyłam w wielu szkoleniach z zakresu patchworku prowadzonych zarówno przez polskich artystów jak i zagranicznych (Gillian Travis, Natalye Lashko i Gallę Grotto). W zakresie tkaniny artystycznej szkoliłam się również podczas wakacyjnych warsztatów - po okiem prof. Wojciecha Sadleya, Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie.
Chętnie korzystam również z kursów on-line - ostatnio ukończyłam kursy prowadzone m.in. przez Lydię Higginson z zakresu szycia personalizowanych ubrań, Nnekę Jones z haftowania artystycznych portretów, Elenę Ciarrocchi z haftu wypukłego i Anabel Torres z farbowania botanicznego.
Pozostałe kursy
"Przedsiębiorczy artysta"
W ramach kursu odbyły się szkolenia z zakresu "Kreatywność w myśleniu i działaniu przedsiębiorczego artysty", "Budowanie kreatywnych zespołów", "Artysta-kreator jako lider zespołu" Kurs odbywał się w Wyższej Szkole Artystycznej w Warszawie"
"Akademia otwarta - dorośli do sztuki"
Roczny kurs malarstwa i rysunku na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie
"Organizacja wystaw w instytucjach kultury. Aspekty prawne i techniczne"
Szkolenie odbyło się w ramach programu Kadra Kultury, w Narodowym Centrum Kultury

